Bewegend leren

Wat verstaan wij onder bewegend leren.

Beweging en lichaamsbewustzijn spelen een belangrijke rol binnen ons vrijeschoolonderwijs. Onze school heeft het certificaat "Gezonde School".

Belangrijke aspecten van beweging en lichaamsbewustzijn is onze school zijn:

Kleuters: Iedere ochtend wordt er in de kleuterklas gestart met een ochtendspel, dat bestaat uit een verhaal met veel bewegingsoefeningen, zang/kringspelen, tik/renspelen en behendigheidsoefeningen.

Tijdens het vrije spel wordt er gespeeld met klim en klautermaterialen. Zo ontstaan circuits die de kinderen kunnen volgen, bouwwerken om op te klimmen, vanaf te glijden. De kinderen zijn fysiek actief bezig en trainen hun grove – en fijne motorriek. Tijdens anderhalf uur buitenspelen zijn er alle mogelijkheden voor het vrij bewegen, klimrekken, glijbaan, touwladder, duikelrekken enz. Ook wordt er gebruikgemaakt van de klimmuur, allerlei muurtjes om over te lopen, grasveldje voor koppeltje duikelen. Verder is er natuurlijk veel beweging en kracht voor nodig om in de klei(wadi) en de zandbak te werken. Binnen ons kleuteronderwijs staat beweging en trainen van motorische vaardigheden centraal.

Dierenoefeningen: In klas één doen wij de dier-flexoefeningen. Oefeningen om de reflexen van de kinderen te stimuleren.

Bewegingsonderwijs: Wij hechten waarde aan fysieke activiteit en beweging als integraal onderdeel van het curriculum. Kinderen worden aangemoedigd om buiten te spelen, te sporten en deel te nemen aan verschillende bewegingsactiviteiten, zoals dans en gymnastiek.

Euritmie: Euritmie is een kenmerkende kunstvorm en bewegingspraktijk. Het combineert muziek, spraak en beweging om de innerlijke uitdrukking van de leerlingen te bevorderen. Onze euritmiedocent helpt kinderen bij het ontwikkelen van lichaamsbewustzijn, coördinatie en expressie.

Seizoensgebonden vieringen: Wij vieren de verandering van de seizoenen met vieringen. Deze omvatten vaak fysieke activiteiten zoals dansen rondom de meiboom tijdens het meifeest of het vieren van oogsttijd met fysieke spelletjes en dans.

Ritmische ontwikkeling: Ritmische activiteiten en oefeningen worden bij ons op school gebruikt om de innerlijke ritmes van het kind te ontwikkelen. Dit kan worden bereikt door middel van muzikale activiteiten, lichaamsbeweging en ademhalingsoefeningen.

Lichaamsbewustzijn en gezondheid: Als school leggen wij de nadruk op gezondheid en lichaamsbewustzijn. Kinderen leren over voeding, gezonde levensstijlkeuzes en het belang van evenwichtige voeding en lichaamsbeweging.

In het algemeen streeft onze school ernaar om kinderen te helpen een harmonieuze balans te vinden tussen hun fysieke, emotionele en intellectuele ontwikkeling. Beweging en lichaamsbewustzijn zijn belangrijke instrumenten om deze benadering te ondersteunen. Wij zijn met recht een school in beweging.

“Onderwijzen is ook opvoeden. Onderwijs gaat verder dan alleen goed leren lezen of rekenen.”