Ouderbetrokkenheid

Medezeggenschapsraad

MR

De medezeggenschapsraad (MR) is er om ouders en medewerkers via dit orgaan actief en formeel te betrekken bij de totstandkoming van het beleid van de school. In de agenda van de school is terug te vinden wanneer de MR vergadert. Deze vergaderingen zijn openbaar voor ouders en medewerkers van de school. Tussen die overleggen in heeft de MR over de beleidsmatige aangelegenheden direct contact met de schoolleider of de schoolleider neemt (gedeeltelijk) deel aan de MR vergadering. De MR vergaderingen zijn openbaar.

GMR

Met de vorming van de Samenwerking van Vrijescholen Zuid-Holland (SVZH) is naast de lokale MR een gemeenschappelijke (G)MR gevormd. Hier wordt het gemeenschappelijke beleid op vorm gegeven.

Klassenouders

Betrokkenheid van de ouders vinden wij een belangrijke voorwaarde voor goed onderwijs. De ouders nemen daarom binnen De Dordtse Vrije School een belangrijke plek in. Uit de oudergroep van iedere klas worden, door of namens de leerkracht, ouders gevraagd om klassenouder te worden. Deze klassenouders staan de leerkracht ter zijde met praktische ondersteuning. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het mee helpen organiseren van jaarfeesten en uitstapjes. Ook kunnen klassenouders nieuwe ouders wegwijs maken in de school. Op deze manier zijn de klassenouders intensief betrokken bij de dagelijkse gang van zaken in de klas van hun kind.

Vereniging Vrije Opvoedkunst (VOK)

Het VOK staat voor Vereniging Vrije Opvoedkunst. Wij zijn vijf ouders van (oud-) leerlingen van de Dordtse Vrije School.

VOK heeft als doel om het vrijeschool-leven en de antroposofie uit te dragen naar de ouders en daarover met hen in gesprek te zijn. Dit doen we in overleg en in samenwerking met de leerkrachten. Met onze activiteiten willen we de ouders op een leuke manier kennis laten maken of een verdieping te laten maken met de grondgedachten van de Vrije School. Kortom, we willen een bijdrage leveren in de verbinding tussen het schoolleven van het kind en het leven thuis.

Wat we doen: Tijdens twee jaarfeesten zijn wij te vinden op het schoolplein. We zorgen voor koffie en thee en verkopen bij het Michaëlfeest en met Pinksteren kleine broodjes en zijn er mooie seizoentafel artikelen te koop. Dit schooljaar organiseren we lezingen over thema’s die gaan over de ontwikkeling van het kind en de antroposofie / vrijeschool-onderwijs.
Nieuw dit jaar is de workshop dag op 23 januari in samenwerking met het therapeuticum waar je kennis kunt maken met de bijzondere en fijne methoden, zienswijzen en inspiratie die de antroposofie en de Vrije School brengen.  Zo vlak voor Sinterklaas organiseren we de Advent(knutsel)middag voor kinderen (28 november). Even weg van de hectiek, in alle rust en concentratie, werken aan mooie creaties, lekker snoepen van zelfgemaakte pepernoten.

Helpende handen: Het VOK mag steevast rekenen op vele helpende handen! Gelukkig want iets als een Adventsmiddag of al die broodjes bakken, kunnen we niet alleen. Onze dank gaat uit naar de ouders die ons helpen en deelnemen aan onze activiteiten.

Zoekende? Eerlijk is eerlijk, het is goed om te weten dat wij als VOK zoekende zijn naar de beste manier waarop wij ouders het beste kunnen bereiken. Om zo voor de ouders en onszelf leuke, inspirerende activiteiten te organiseren.Niet alleen omdat het kind hier op school een fijne tijd heeft, maar misschien ook wel voor de ouders om zelf te meer ontdekken en te groeien? We staan open voor reacties. Schroom dus niet om met tips, vragen of suggesties te komen!
Dat kan door ons even aan te spreken op het schoolplein of via de mail vokdordt@gmail.com

Landelijke Vereniging voor Vrije Opvoedkunde: www.vrijeopvoedkunst.nl

Ouderkoor

Cantiamo is de naam van het koor van de Dordtse Vrije School, opgericht in 2003. Het koor bestaat uit ouders van leerlingen, oud ouders en vrienden die houden van zingen en zich thuis voelen bij het gedachtegoed van de vrijeschool. Het koor staat open voor iedereen die plezier heeft in zingen. Je hoeft geen goede zanger te zijn om mee te kunnen doen, enthousiasme en inzet zijn belangrijker. Ook mensen die voor het eerst met een koor mee willen doen zijn welkom. We oefenen op dinsdagavond van 20.00 – 22.00 u. in de aula van de vrijeschool, behalve tijdens de schoolvakanties. Lees meer over het ouderkoor.

“Door het vieren van jaarfeesten worden kinderen zich bewust van het jaarverloop en stimuleren we verbondenheid met de natuur.”