Leerlingondersteuning

Elk kind maakt zijn of haar eigen ontwikkeling door. Deze ontwikkeling volgen wij nauwkeurig. Soms heeft een kind iets extra’s nodig om de volgende stap in zijn/ haar ontwikkeling te kunnen zetten. Hoe we hieraan werken is geformuleerd in het Ondersteuningsplan van de school.

De Intern begeleider bepaalt samen met de leerkrachten en het School-Ondersteuningsteam welke leerlingen extra aandacht nodig hebben. Hierbij is aandacht voor de cognitieve ontwikkeling maar ook voor de sociaal-emotionele en de motorische ontwikkeling. Er wordt ingezet op tijdige signalering en preventie door bij taal en rekenen te werken volgens de uitgangspunten van Handelingsgericht werken.

Leerlingen die voor kortere of langere tijd extra ondersteuning nodig hebben worden zoveel mogelijk binnen de klas geholpen: zij krijgen van de eigen leerkracht verlengde instructie, extra begeleide inoefening en/ of extra leertijd waar zij dat nodig hebben. Sommige kinderen krijgen hulp buiten de klas in de vorm van Remedial Teaching of Sensomotorische RT. Ook worden externe partijen ingeschakeld bij extra zorg, denk aan schoolarts, heileuritmie, begeleider passend Onderwijs, OK-Coach, externe RT. Het spreekt vanzelf dat extra ondersteuning plaatsvindt in overleg met ouders.

School Ondersteunings Profiel (SOP)

Alle scholen stellen voor passend onderwijs een plan op: het schoolondersteuningsprofiel. Hierin legt de school vast welke ondersteuning de school kan bieden.

Het ondersteuningsprofiel van de school wordt opgesteld door het team en borduurt voort op het zorgbeleid dat de school al heeft. Leraren, leerlingen en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel via de medezeggenschapsraad van de school

Onze school werkt vanuit de antroposofie en de menskundige uitgangspunten die vertaald zijn in ons pedagogisch handelen. Er heerst een warm, veilig pedagogisch klimaat. Binnen de basisondersteuning wordt o.a. gewerkt volgens het Handelingsgericht Werken, is er een aanbod voor kinderen met (vermoeden van) dyslexie en een protocol medische handelingen.

Kinderen met internaliserend gedrag (bv. onzekere, faalangstige kinderen) gedijen op onze school vaak goed. De hechte schoolgemeenschap, de ervaren leerkrachten en het gevarieerde leerplan biedt deze leerlingen de mogelijkheid om zich op alle gebieden gezond te ontwikkelen.

Ons schoolondersteuningsprofiel is te downloaden onder het kopje ouder - belangrijke documenten.

“Onderwijzen is ook opvoeden. Onderwijs gaat verder dan alleen goed leren lezen of rekenen.”