Aansluiting vervolgonderwijs

Tegen het einde van de basisschool heeft een kind van de vrijeschool zijn/haar motoriek, gevoel en verstand geschoold en goed ontwikkeld. Deze vermogens vormen de basis om met vertrouwen, inzicht, kracht en verstand door te stromen naar het voortgezet onderwijs.

Op onze school ligt het niveau van de uitstroom op of boven het landelijk gemiddelde. Leerlingen van onze school stromen door naar veel verschillende scholen binnen het voortgezet onderwijs. Door gemiddeld de helft van de leerlingen uit klas 6 wordt jaarlijks gekozen voor een doorlopende vrijeschoolleerlijn. Zij gaan daarom naar het Rudolf Steiner College in Rotterdam of naar het Michaël college in Breda.

De overstap van de vrije basisschool naar regulier voortgezet onderwijs verloopt doorgaans goed. Kinderen die van de vrijeschool komen hebben geleerd om te zoeken naar de mogelijkheden en niet te struikelen over de onmogelijkheden. Vrijeschoolkinderen worden vaak getypeerd als creatieve denkers, betrokken bij de school. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vrijeschoolleerlingen leren leuk blijven vinden, ook aan het einde van de schooltijd.

Onder belangrijke documenten kunt u de procedure PO-VO vinden.

“Onderwijzen is ook opvoeden. Onderwijs gaat verder dan alleen goed leren lezen of rekenen.”